Урок з української літератури, 10 клас. Тема: Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка.

               Урок з української літератури, 10 клас

Тема: Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.

Мета (формувати компетентності): предметні: літературознавчу – знання філософських мотивів, місця поеми у творчому доробку І.Франка; розуміння специфіки сюжетних ліній, ідейного значення прологу, найнапруженіших моменти в поеми; читацьку: виразне та вдумливе читання твору; ключові: уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички роботи в групі; спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та почуттів оточення; участь у дискусії щодо порушених проблем; інформаційну: навички систематизування отриманої інформації та самостійного її здобуття; навички роботи з книгою; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням; світогляд; висловлення суджень про те, як виховувати в собі риси відповідальності, мужності; як спрогнозувати можливі наслідки діяльності; громадянську: висловлення власної позиції щодо ролі провідника нації в долі народу та роздуми про майбутнє, усвідомлення ролі кожного в історичному процесі, здатності брати на себе відповідальність за Батьківщину в складні її періоди.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ілюстрації (скульптура «Мойсей» Мікеланджело, зображення Мойсея на полотнах художників), дерево життя і творчості Івана Франка, мультимедійна презентація, постер, музика для медитації.                                       

                                   ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний етап.

Мені хочеться, щоб ви налаштувалися на робочий лад, отримали позитивний настрій і залишилися задоволеними результатами своєї роботи, щоб наш урок дійсно став для вас дослідженням, відкриттям, черговою сходинкою до пізнання величі нашого народу.

Вже протягом декількох уроків ми з вами знайомимось з творчістю Івана Франка та розкриваємо грані його особистості все більше.

П. Актуалізація опорних знань.

Перш, ніж знайомитися з новим матеріалом, я пропоную вам повторити той матеріал, який ми вивчили на минулих уроках.

Фронтальне опитування

  1. З якими творами Івана Франка ми познайомились на попередніх уроках? (Аналізували збірку «Зів’яле листя», аналізували збірку «Мій Ізмарагд», вчили напам’ять вірш «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Лис Микита», «Захар Беркут»).
  2. Чи можна назвати Франка генієм української літератури?
  3. Який факт із біографії Івана Франка вам запам’ятався найбільше? (Франко знав 14 іноземних мов та займався перекладом Біблії. Хоча в радянські часи його намагалися подати як войовничого атеїста. Але насправді Іван Франко, без сумніву, людина, яка завше мала діалог із Біблією, зі Святим письмом).
  4. А де навчався Іван Франко? (Дрогобицька гімназія, Львівський, Чернівецький, Віденський університети).
  5.  Пригадайте, що вам відомо про Біблію як книгу? (Біблія — найвідоміша і загадкова книга в усьому світі. Вважається, що читаючи її, ми спілкуємося з Богом, вона вчить нас праведного життя).
  6. Кого вважають її автором? (Біблія — стародавня книга, і писалася вона впродовж багатьох століть (з XII ст. до н.е. по I ст. н.е.). Уже цей факт припускає, що у Біблії було багато авторів. Біблія складається з багатьох книг, в яких вказані імена їх укладачів. Укладачів налічується близько 30 чоловік, і всі вони — богонатхненні люди. Вони жили в різний час і відрізнялися один від одного за походженням і способу життя. Наприклад, Данило був державним діячем, Амос працював пастухом, а Давид був царем. Але укладач — це не те ж саме, що автор. Упорядник міг просто записувати думки і слова Бога, апостолів і святих людей, тому питання про авторство Біблії достатньо складний і довго досліджується наукою. Більшість авторів Біблії анонімні).
  7. Яким є поділ цієї книги? (Біблія складається з двох великих частин — Старого та Нового Завітів. Старий Заповіт в три рази об’ємніше Нового і оповідає про події до Різдва Христового. Новий Завіт, що розповідає про життя після народження Христа, на думку більшості вчених, писався в I ст. н.е. Старий Заповіт або Старий Завіт — перша частина Біблії, що по обсягу складає близько 3/4 усієї Біблії. Старий Заповіт нараховує 50 книг у православних, 45 у католиків, та 39 у протестантів. Новий Заповіт — друга частина Біблії, що містить у собі 27 книг. Вона написана апостолами про життя й вчення Ісуса Христа та поширенням раннього християнства впродовж другої половини I ст. н.е).
  8. З чим пов’язують поділ Біблії на Старий та Новий Заповіти? (В основі поділу Біблії на Старий та Новий Заповіти є народження Ісуса Христа).
  9. Проблеми волі і рабства, соціальної несправедливості і боротьби з нею порушено в біблійній оповіді… (про Мойсея).

            ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.

Мета: формувати надпредметні  компетентності – ціннісно-смислової, пізнавальної, пошукової, дослідницької, комунікативної, соціальної, творчої.

          IV. Мотивація навчальної діяльності.

Як ви пам’ятаєте, Іван Франко крім того, що писав, дуже любив читати, і свою бібліотеку почав збирати, навчаючись ще у Дрогобицькій гімназії. Орієнтовно це 12 000 книг. Безумовно, Іван Франко читав найвідомішу книгу всіх часів та народів Біблію, а також займався її перекладом. Цікавим є те, що деякі біблійні історії ми можемо побачити й у творчості самого митця. Одним з таких творів є поема «Мойсей», і сьогодні ми з вами з’ясуємо, чим є цей твір – біблійним переказом чи чимось змістовнішим та ближчим до нас, українців. А також дамо відповідь на питання – яким повинен бути лідер     Поет вірив у свій народ.  Сила віри, надія надихали на боротьбу за незалежну Україну.

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

  Що вам відомо про пророка Мойсея?    

Мойсей— біблійна особа у Старому Заповіті. За Біблією — вождь і законодавець народу єврейського, пророк і перший священний автор.

За Біблією Мойсей народився у сім’ї єврея за походженням,  його мати три місяці приховувала його народження через наказ фараона вбивати єврейських немовлят-хлопчиків, а потім поклала дитину в кошик і залишила на березі річки. Дитину знайшла дочка фараона і вирішила взяти її собі, а рідна мати вигодувала його. Коли Мойсей виріс, він зрозумів, що євреям в Єгипті живеться дуже тяжко: вони важко працюють і зазнають знущань. Згодом, коли фараон хотів покарати Мойсея за вбивство єгиптянина, той втік в землю Медіамську. Одного разу Мойсею явився Господь у вигляді куща, що горів вогнем, і сказав, звертаючись до нього, що розуміє страждання свого народу і вирішив звільнити його і вивести в іншу землю, тому Мойсей мав піти до фараона, всім розповісти про своє видіння і передати волю Господа. Проте фараон не погодився відпустити ізраїльський народ з Єгипту, а життя євреїв ще погіршилося. І тоді Господь послав десять кар на Єгипет: вода перетворилася на кров, трапилося нашестя жаб та мух, епідемія виразки, град, сарана та густа темрява, смерть всіх єгипетських первістків та всього первородного від тварин. Лише після цього фараон відпустив євреїв і після 430 років життя в Єгипті вони залишили його.

Мойсей повів своїх людей на схід у довгу подорож до Ханаану. Похід проходив повільно і тричі зупинявся на відпочинок ще перед кордоном Єгипту. Тим часом фараон передумав і послав їм навздогін велике військо. Опинившись між полками фараона й морем, ізраїльтяни занепали духом, але Книга Вихід розповідає про те, що Бог розділив води так, що вони змогли безпечно перейти через море по суші. Коли єгипетське військо спробувало піти за ними, Бог знову зімкнув води, і єгиптяни втопилися.

Біблія розповідає, що після переходу через Червоне море, коли Мойсей привів ізраїльтян у пустелю, Бог призвав його на гору Синай, на те саме місце, де Мойсей розмовляв із охопленим полум’ям кущем, а також добув воду зі скелі ударом патериці. Мойсей жив на горі 40 днів та 40 ночей, і за цей проміжок часу він отримав безпосередньо від Бога Десять заповідей. Потім Мойсей спустився з гори з наміром передати заповіді своєму народу, але в долині він побачив, що його люди всупереч велінню Бога спорудили собі Золотого тельця. Сильно розлютившись, Мойсей кинув таблиці з заповідями на землю й розбив їх, а потім наказав своєму власному племені, левітам, пройтися по табору й убити всіх, хто продовжував поклонятися ідолу, включно із родичами й друзями. Левіти убили 3000 людей. Потім Бог звелів Мойсею написати дві інші таблиці замість тих, що він розбив, тож Мойсей знову піднявся на гору, знову жив там 40 днів та ночей, і, повернувшись, нарешті передав заповіді своїм людям. За це євреї називають Мойсея «Законодавцем».

Коли народ прийшов у пустелю Паран, Мойсей послав у Ханаан дванадцять розвідників. Вони повернулися через сорок днів, принесли виноград та інші докази родючості. Хоча всі вони розповідали про те, яка багата та земля, тільки двоє з них, Ісус Навин та Калеб висловили бажання завоювати її. Їх ледь не побили камінням за таку непопулярну думку. Люди стали плакати й проситися назад у Єгипет. Мойсей відмовився від думки знищити ізраїльтян повністю й стати батьком великої нації тільки зі своїх нащадків. Замість цього він сказав народу, що вони блукатимуть у пустелі сорок років, поки всі, кому на ту мить було понад двадцять, і хто відмовився увійти в обіцяну землю, помруть, і тільки їхні діти зможуть увійти в Ханаан і стати його володарями. Наступного ранку ізраїльтяни заголосили, що вони згрішили й хочуть увійти в Ханаан. Мойсей заборонив їм це робити, але ізраїльтяни не послухалися. Вони увійшли в долину, звідки їх витіснили амалекіти та ханаанці.

5.1. Історія написання поеми «Мойсей»

Іван Франко багато і ретельно вивчав Біблію, яка  стала для нього джерелом багатьох оригінальних художніх праць. Так з’явилися поеми «Смерть Каїна» та «Мойсей». 

Поема «Мойсей» була написана протягом січня-липня 1905 року під час Першої російської революції. Вважається, поштовхом до написання Франком свого літературного шедевру стала статуя Мойсея з гробниці папи Юлія ІІ у церкві Сан П’єтро, створена скульптором епохи Відродження Мікелянджело. Її, як і ряд інших шедеврів, Іван Якович побачив 1904 року під час подорожі разом з Михайлом Грушевським до Італії.

5.2. Ідейний задум твору.

Твір написаний у 1905 році. Якою була Україна в ті часи?

(Україна була поділена між двома імперіями: Російською та Австро—Угорською. Українці жили на своїй землі, але не були вільними, не мали власної держави).

Пояснення вчителя. Ідейним поштовхом до написання поеми були революційні події 1905 року в Росії, з якими Франко пов’язував сподівання на звільнення України з-під імперії, та розгортання визвольного руху в Галичині. Письменник дійшов висновку: розпочинається епоха руйнування імперій, старого несправедливого соціального устрою. Відтак поневолені народи матимуть шанс на визволення. Треба зробити все, щоб українська нація також була готовою гідно скористатися цим шансом.

Отже, не випадково поет звернувся  до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави, адже українці століттями блукали пустелею бездержавності. Поет порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення, показує роль поводиря в цій боротьбі.

Франко використав біблійну історію про Мойсея, проте написав оригінальний твір, розкривши свій задум. «Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і оспівана на біблійнім оповіданні».

5.3. Психофізіологічна підготовка.

Перед тим як перейти до аналізу поеми, хочу запропонувати вам психофізіологічну підготовку, тобто релаксацію.

І етап – символьний: здобуття нових знань, формування мислеобразу.

Отже, займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Усміхніться.

Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе на місці спокою, як ви виглядаєте, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок… Подякуйте цьому образу, вашому місцю спокою. Будьте щирі з собою.

Уявіть себе в пустелі. Ми чуємо м’яким шелест піску під ногами. Втім, у звичному розумінні це і не пісок зовсім, а дрібне руде борошно, яке було змелено пустелею за мільйони років своїми велетенськими жорнами піщаних буревіїв, що піднімаються спекотними вітрами. Втім, на початку нашої мандрівки пустеля тиха й спокійна. Чисте прозоре повітря чимось невловимо нагадує морське.

У променях західного сонця ми бачимо химерну довгу тінь. Придивімось ближче, що це за тінь… Можливо, це тінь людини? Трохи правіше, на горизонті, майнули і зникли людські силуети. Придивімося до самотньої постаті на горі Синай. Хто це? Так, це сам Мойсей.

Сорок років блукав Мойсей по пустелі, учив і карав за непослух, як батько. Довів євреїв до кордонів Землі Обітованої, але народ забув, що він був покликаний Богом і зневірився.

Ми бачимо змарнілого Мойсея, розчарованого і сумного. Що ж спричинило такий його стан? А для цього нам потрібно повернутися з нашої мандрівки до класу і з’ясувати це.

Відчуйте ступні ніг… Прилив сил до ніг та рук… Відчуйте спину та плечі… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… У Вас може з’явитися бажання напружити шию… Поверніть голову праворуч, ліворуч… Посміхніться і зробіть глибокий вдих… Не поспішаючи, доторкніться до щік, очей… Ось ви знову на нашому уроці. Який у Вас настрій після мандрівки до пустелі?

ІІ етап – логічний і лінгвістичний: «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення.

Обговорення

– Чи вдалося вам розслабитись, знайти своє місце спокою?

– Якою перед вами постала пустеля? Це була пустеля з вашого особистого досвіду чи зі світу фантазії?

– Опишіть її. Які фарби, запахи, рухи були присутні?

– Чи сподобалось вам бути мандрівником?

– Чи вдалося побачити вам Мойсея?

– Що вам найбільше сподобалось під час мандрівки?

– Чим наповнився ваш внутрішній світ?

 ІІІ етап моторно-кінестетичний: робота з навчальним образоном, нанесення в зошиті мислеобразу інформації, отриманої під час релаксації, у вигляді діаграми відкритого розуму.

5.3.  Складання «візитівки» поеми.

Рік написання: з січні по липень 1905 р., пролог – липень 1905 р.

   Жанр: філософська поема-притча .

А чому саме поемапритча? Давайте згадаємо з попередніх класів визначення поеми та притчі.

Поема – ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.

Притча – це повчальна алегорична оповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули(сюжету) й моралі. Широко використовується в Біблії.

Висновок: поема «Мойсей» має всі риси і поеми, і притчі. Це віршований твір релігійного змісту, розкриваються переживання і роздуми героїв, присутня біблійна основа.

Що є характерним для композиції поеми?

Для кращого розуміння поеми, пропоную детально ознайомитися з композиційними елементами твору: 

  • Пригадайте, з яких елементів складається композиція твору?

Композиція: Поема складається з двадцяти розділів та прологу. Ускладнена реалістичними описами побуту кочового народу, вставною притчею про терен, міфом про Оріона, діалогами, монологами-звертаннями Мойсея, його молитвами.

Давайте визначимо експозицію поеми «Мойсей».

  • експозиція: виникнення і наростання конфлікту між пророком і народом;
  • зав’язка: народ, підбурюваний Датаном і Авіроном, не розуміє Мойсея і не хоче йти з ним до омріяної мети – Землі Обітованої;
  • розвиток дії: усамітнені роздуми Мойсея над драматичною долею свого народу і 40-річним шляхом до омріяної землі.
  • кульмінація: розмова Мойсея з Єговою, сумніви Мойсея стосовно правильності, доцільності своїх дій, покарання Мойсея смертю.
  • розв’язка: після смерті Мойсея народ карає псевдолідерів Датана і Авірона, висуває зі свого середовища нового поводиря Єгошуа, який закликає свій народ до походу за нове життя . Стверджуються ідеали, за які боровся і загинув Мойсей.

          5.4. Робота над змістом твору

Зараз давайте звернемось до самої поеми. Зачитайте, яким постає перед нами головний герой?

Се Мойсей, позабутий пророк,

Се дідусь слабосилий,

Що без роду, без стад і жінок

Сам стоїть край могили.

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

2. Як характеризує євреїв автор? («кочовисько ледаче», «глупа отара», «сліпці покоління», «нетямучі раби»).

3. Про що вони  мріють? Що їм обіцяє Датан і Авірон? Хто це такі?

4. Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона – народ чи юрба? Чому?

5. Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє?

6. Чи відчуває юрба докори сумління? (Ні, тільки страх, бо колективних докорів сумління не буває).

7. Які дитячі ігри видаються батькам дивовижними? (Зводять піщані міста)

8. До чого прагне підготувати дітей Мойсей? (Намагається застерегти дітей, що Єгова мститиме їм за вчинки батьків).

9. З якою метою автор вводить легенду про терен?

10. Якими рисами характеру повинна бути наділена людина, яка бере на себе відповідальність за долю інших?

11. Чому Мойсей піддався сумнівам?

12. Хто такий Єгощуа?

13. Якими мотивами «Мойсей» перегукується з «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…» Т.Шевченка?

14. Чому в наш час «ідеологія» датанів і авіронів має успіх?  Які сили і в наші дні пропагують рабський, споживацький дух?

15. Для чого пророк нагадує своєму народові про рабське минуле?

16. У чому полягає алегоричність образу Мойсея? (Це людина, яка розкриє очі іншим і змусить подивитися на світ і життя по-новому).

17. Чи справді були вагомі причини не шукати землі обітованної?

18. Відомо, що шлях каравану з Єгипту до кордонів сучасного Ізраїлю займає близько 40 діб, ізраїльский народ ішов 40 років, чому?

19. Чому ізраїльський народ не повірив Мойсею, але пішов за Єгошуа?

20. Чи відбулися зміни в психології людей?

5.5. Тематика і проблематика поеми.

Тема: зображення смерті Мойсея як пророка, не признаного своїм народом.

Ідея: заклик вірити у свій народ, у своє майбутнє, позбутися рабської психології та будувати нове життя.

Проблематика:

  • історичний шлях нації;
  • взаємини вождя і народу;
  • воля і рабство;
  • матеріальне і духовне;
  • юрба і народ;
  • сумніви і віра;
  • пробудження національної свідомості, історичної пам’яті;
  • вірність меті;
  • мрії і дійсність.

5.6. Робота над прологом.

Цікавою є історія написання прологу. Поема мала вийти за власний кошт автора у друкарні Карла Бернадського, директора друкарні Наукового товариства ім. Т. Шевченка.   Як зазначав український літературознавець Михайло Мочульський, він був із Іваном Франком у друкарні, коли Карл Беднарський показав авторові, що на початку надрукованої вже поеми залишається кілька незадрукованих сторінок, і радив написати вступне слово. Поет подивився на білі сторінки і сказав, що напише щось і принесе. І приніс на другий день відомий пролог. Це було в ніч з 19 на 20 липня 1905 року.

 Незадрукованих сторінок було чотири, пролог умістився на трьох. Одна сторінка в першому виданні поеми чиста.

Цей геніальний вступ, присвячений рідному народові, не міг народитися раптово, а його зміст, я пропоную розглянути пізніше, після роботи над сюжетом поеми. Розглянувши твір, так би мовити, у хронологічному порядку його створення.

А тепер я пропоную вам прослухати пролог до поеми, та віднайти зв’язок між ним та всією поемою.

  • Яким настроєм сповнений вступ до поеми? (Оптимістичним, життєствердним)
  • Яка тема прологу? Які питання Франко порушує в ньому? (Постає

історична доля українського народу, його минуле, сучасне і майбутнє. Таким було українсво на початку століття: розшматоване між кількома державами, після кількох століть панської неволі, воно не знало як рухатися далі)

5.7. Творча робота в групах. Якими рисами характеру володів Мойсей? Укладіть гроно-характику.

                                           Образ Мойсея
.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

6.1.Робота з діаграмою відкритого розуму.

6.2. Складіть сенкани до слів «любов», «життя», «зрада».

ЖИТТЯ

ПРЕКРАСНЕ,ЧУДЕСНЕ

НАРОДИТИСЬ,ЛЮБИТИ,ТВОРИТИ

ДАРУВАТИ РАДІСТЬ ІНШИМ ЛЮДЯМ

ЛЮБОВ

VII. Підсумки уроку.

7.1. Метод «Прес».

Обговорення проблемного питання: Чи актуальною є поема «Мойсей» сьогодні? Якими лідерськими якостями має бути наділена людина, щоб повести за собою народ?

Я вважаю, що … (позиція)

Тому що… (пояснення)

Наприклад … (аргумент)

Отже… (висновки).

7.2. Рефлексія. Технологія «Незакінчене речення».

Завдяки уроку дізналися …

На цьому уроці навчилися…

Найбільший мій успіх – це…

Найбільші труднощі  відчули…

Сьогодні мені не вдалося…

Я й не підозрював…

На наступних заняттях я хочу…

Слово вчителя. Дякую за роботу на уроці. Ви сьогодні такі молодці. Так добре підготувались, гарно відповідали, брали активну участь в уроці. Бажаю, щоб наступні наші уроки були не менш продуктивними.

Оцінювання. Кожен із вас отримує оцінку, залежно від докладених зусиль та активності на уроці.

VIII. Домашнє завдання.

Виконати тестові завдання за QR-кодом.

                      Список використаної літератури

  1. Горак Р. Іван Франко. Завжди вчитель. Видавництво «Світло й тінь», 272 с.
  2. Франко І. Мойсей. Видавництво «Пульсари»,  2010. 144 с.
  3. Музика для медитації. Звуки пустелі. URL https://www.youtube.com/watch
  4. Яблуня Івана Франка. URL https://drive.google.com/drive/folders

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *